onsdag 11 februari 2009

Lyft näsan SN

Idag blir jag uppmärksammad av Sörmlands Nyheters ledarsida (C), vilket i och för sig är rätt kul. Det ledarsidan har problem med är att jag kritiserar regeringen som försämrar för landstingen. Och när jag gör det så kritiserar jag också mitt partis samarbetspartner Folkpartiet. Ja, det är helt korrekt iakttagelse. Det blir kritik mot Folkpartiet, på riksplan.

Men hur hemskt är det egentligen? Låt mig fundera en stund. Hmmm. Inte särskilt. Det kanske till och med kan vara sunt.

Sedan den nya majoriteten påbörjade samarbetet i landstinget har jag kritiserat regeringen för beslutet att tvinga på alla landsting en enda vårdvalsmodell, som har stora likheter med Vårdval Stockholm. En modell som förtjänar kritik, och som är ifrågasatt från alla håll och kanter. Den kritiseras av patienter, brukarorganisationer, landsting (inklusive borgerligt styrda), fackförbund och profession.

När vi i landstingsstyrelsen skulle svara på regeringens remiss som handlade om att tvinga landstingen in en enda vårdvalsmodell, så hör och häpna, avstyrkte en enig landstingsstyrelse det förslaget. Oops. Moderaterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet och Folkpartiet hade mage att kritisera och till och med gå emot sina egna partier på riksplan.

Jag förstår att detta kan kännas främmande för Sörmlands Nyheters ledarsida, som verkar ha svårt att lyfta sin näsa från moderpartiets informationsutskick.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar