fredag 4 juni 2010

Nästa steg i folkrätten - tack!

Min appell från dagens manifestation i Flen till stöd för Ship to Gaza
När jag igår satte mig ner och funderade över vad jag idag skulle säga på denna manifestation hade jag svårt att finna de rätta orden för att beskriva det jag känner och svårt att finna ord för att beskriva den israeliska politiken. Inget kan riktigt mäta sig med verkligheten. Men jag stannar vid orden brutalt, arrogant, cyniskt.

Brutalt för att israelisk militär kallsinnigt skjuter ihjäl nio civila, fredliga aktivister som i solidaritetens namn har ett mål; att bryta bojkotten mot Gaza och frakta förnödenheter dit. Dessutom blir många skadade på den humanitära biståndskonvojen när militären bordar fartyget. Övervåld är ett för milt ord i sammanhanget.

Arrogant för att den israeliska politiken tar sig friheten att sätta sig över den internationella rätten, som är entydig: Att borda ett fartyg på internationellt vatten och döda dess besättning och passagerare är ett solklart brott mot folkrätten. Om detta är alla experter överens. Men tydligen gäller folkrätten inte för Israel.

Cyniskt för att Israel fortsätter att förtrycka palestinierna och fortsätter sin ockupationspolitik. Cyniskt för att den israeliska politiken slår blint mot oskyldiga män, kvinnor och barn. Den drabbar inte de palestinier som tar rätten i sina egna händer och dödar oskyldiga israeler.

Israel ställer upp krav och villkor som drabbar alla palestinier. Men man kan inte villkora mänskliga rättigheter, man kan inte villkora trygghet, man kan inte villkora rätten till mat och medicin. Omvärlden har reagerat på attacken mot den humanitära konvojen. FN:s säkerhetsråd återupprepar resolutionerna om att Israel måste häva blockaden mot Gaza. Även USA ställer sig bakom detta. Det hör inte till vanligheterna. Tyvärr kan jag bara konstatera att några ord i en resolution från säkerhetsrådet föga kommer påverka Israels hållning. Det måste nu bli ett slut på förtrycket av befolkningen i Gaza. Att konsekvent strunta i FN och folkrätten måste få konsekvenser.

Världssamfundet med USA i spetsen måste sluta ge Israel fribrev efter fribrev. Israel måste värderas och följa regler som alla andra stater. Det är hög tid att ta nästa steg i folkrätten. Det är dags att införa ekonomiska sanktioner och en handelsbojkott mot Israel!

Tyvärr är jag rädd att det kommer ta tid innan vi ser någon lösning på krisen i Mellanöstern. Konflikten är djupare än någonsin. Israels politik har gynnat just de krafter den vill bekämpa. Israels självklara rätt till säkerhet och erkännande har inte gynnats av blockaden mot Gaza. Och tyvärr är jag rädd för att Israel inte än är moget att se bristerna i sin egen politik. Dagen efter attacken lyssnar jag på Sveriges Radio som rapporterar om reaktionerna på händelsen i Israelisk press. Det var dålig PR för Israel, tyckte man. Endast så långt sträcker sig självkritiken. Inte att det är fel att spränga gränsen för rimlighet i övervåld mot civila, inte att det är fel att grovt kränka folkrätten, inte att det är fel att straffa och svälta ut oskyldiga män, kvinnor och barn i Gaza. Det räcker nu. Det måste bli ett slut på brutaliteten, arrogansen och cyniskheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar